Analfabetism Funcțional: Ministrul Educației Daniel David Alertează și Apelă la Reforme Urgente
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a tras o semnalizare alarmantă în legătură cu nivelul ridicat de analfabetism funcțional din România. În cadrul unei dezbatere regionale la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, el a subliniat că fenomenul este inacepabil și necesită reforme rapide în sistemul de educație.
Daniel David a declarat că planurile-cadru pentru liceu trebuie revizuite urgent, deoarece modelele educaționale folosite în ultimele două decenii au eșuat. „Nivelul analfabetismului funcțional și competențelor absolvenților de liceu arată foarte rău,” a spus el, „acest lucru este de netolerat, mai ales într-o țară care își dorește să evolueze în domeniul educației.”
Ministrul a subliniat că problema nu este inteligența sau creativitatea elevilor, ci modul în care sunt educați și formați. „Modelele pe care le avem nu mai pot funcționa,” a explicat el. „De 20 de ani folosim astfel de metode, iar analfabetismul funcțional și lipsa de cunoștințe reale sunt de neacceptat într-o țară modernă.”
Daniel David a recunoscut că există reticență în rândul profesorilor și părinților, dar a insistat asupra necesității unui dialog autentic. „Suntem obișnuiți să credem că atunci când un ministru lansează un proiect, decizia este deja luată,” a spus el. „Nu este cazul aici. Vă cer să veniți cu analize și propuneri astfel încât să avem planuri-cadru larg acceptate de profesori, elevi, părinți și autorități.”
Aceasta a fost a treia dezbatere regională privind proiectele planurilor-cadru pentru învățământul liceal, după cele organizate la București și Cluj-Napoca. Ministerul Educației continuă procesul de consultare publică, iar modificările propuse vor sta la baza unei reforme esențiale pentru viitorul educației în România.
Rămâne de văzut cum vor reacționa profesorii, părinții și elevii la aceste propuneri și dacă schimbările vor reuși să reducă analfabetismul funcțional, una dintre cele mai mari probleme ale sistemului educațional românesc.