Revoluție în licee: Orele, stabilite de școală și elevi?!
Ministrul, ăla de la Satu Mare, David parcă, a zis că schimbă planurile alea, cadru zice, la liceu. Mai multă autonomie, bla bla, școlile și elevii decid mai multe. Nu mai decide doar ministerul, ca înainte, de obiceii. Asta-i ideea mare, dar e complicat rău, cu cacatul timpului, să vezi cum o rezolvă. Autonomie, zice, performanță, adaptate la nevoile elevilor, ceva de genul. Dar cum naiba o fac, nu prea înțeleg.
Schimbări mari, zice el, numărul de ore, nu-l mai stabilește doar ministerul, ci școala și elevii, după cum vor ei. E o descentralizare, o chestie nouă, să vedem cum funcționează. Adaptare la nevoile copiilor, ăsta-i scopul, dar e mult de lucru. Și unii se bucură, alții probabil că nu, ca să fie clar. Vorbim de autonomie, de performanță, de… multe alte chestii. Au primit sute de mesaje, zice el, în 24 de ore, deci e un interes seminificative.
Important e, zice ministrul ăla, să fie competențe de specialitate, mai ales în clasele mari. Școlile aleg ce materii vor, ca să-i pregătească pe copii pentru meseriile viitoare. Dar nu doar competențe de specialitate, ci și chestii transdisciplinare, să nu uităm. Istorie la real, științe la uman, dacă vor școlile și elevii, desigur. Și tehnologia aia, IT-ul, rămâne la toată lumea, pentru toți.
Dezbatere națională, patru întâlniri prin țară, București, Cluj, Iași, Timișoara, plus una online. Profesori, elevi, părinți, toți trebuie să spună părerea. Pe 6 martie online, ca să fie cât mai mulți. Toată lumea e chemată să participe, să-și dea cu părerea. E important să fie un consens, zice el. O decizie finală în mai, după ce se termină toate astea. Trebuie să fie un răspuns satisfactoriu.
Pas mare spre modernizare, zice ministrul. Educație flexibilă, adaptată, orientată spre performanță, asta e ținta. Dar rezultatul final depinde de ce spun oamenii la dezbateri. E un subiect important, și trebuie văzut ce iese. Multă lume e implicată, iar decizia finală e în mai, după toate discuțiile astea.
Reforma învățământului liceal și autonomia școlilor
Descentralizarea în educație și adaptarea la nevoile elevilor
Competențe de specialitate și abordări transdisciplinare
Dezbateri naționale privind noile planuri-cadru liceale
Modernizarea educației prin flexibilitate și performanță