Ședință Guvern: Măsuri de sprijin, Ordonanța-trenuleț și răspunsuri evazive
A fost o întâlnire de informare despre bugetul din 2025, ministrul de finanțe a zis că vom avea acces la document cât de curând. Nu multe de comentat, am pus două întrebări. Prima, despre sprijinul pentru energie după 31 martie. Ni s-a zis că măsura se menține, dar nu pentru toți, ci pentru un număr mai mic de cetățeni, probabil în funcție de venituri. Banii vor merge direct la oameni, nu la firme. Valoarea? Nu se știe încă, vedem în Legea bugetului. Actuala formă nu se prelungește, ci se înlocuiește cu ceva mai restrâns, ceva mai… restrâns. Pe scurt, un haos de informații, multă neclaritate și puține detalii concrete.
A doua întrebare a fost despre pensionari cu venituri mici. Au zis că s-au făcut simulări, că va fi sprijin, dar nici valoare, nici număr de beneficiari. Comentarii? Nu pot face, important e să fie bani în buget. Pragul? Nici nu ştiu, iar asta e de ajuns să te lase fără cuvinte, e un fel de ghicitoare cu răspuns incomplet, neclar, cam aiurea.
Despre indexarea pensiilor, nu se discută în următoarele luni, probabil după ce vedem cum merge execuția bugetară. De obiceii, așa se întâmplă, ni se promite, dar apoi se amană, de parcă timpul nu există sau contează mai puțin.
Am cerut eliminarea elementelor de neconstituționalitate din Ordonanța-trenuleț, mai ales cele care afectează contractele colective. Am făcut o analiză juridică, am sesizat Avocatul Poporului, dar încrederea noastră în ei e zero, vor primi multe sesizări. Suntem convinși că nu ne vor da dreptate, e un fel de scut pentru clasa politică. Dacă nu se schimbă nimic, vom deschide mii de procese, individuale și colective. Sunt convins că e o soluție pe termen lung, dar e inevitabilă în acest moment.
Restructurări în sectorul public? Primii care ar trebui să plece sunt cei de la Ministerul Muncii și Justiției care au zis că Ordonanța-trenuleț e legală și constituțională, chiar dacă îi cunosc pe unii și îi apreciez. Am primit informații că li s-a spus că anumite articole sunt neconstituționale, dar s-a mers înainte. BNS a propus un instrument juridic (HG, instrucțiune, ordin) care să clarifice pașii de restructurare, pentru că unii au luat-o razna. Sunt două motive: neștiința sau reaua-credință. Restructurarea a devenit un sport național, se face anapoda, în afara legii. Totul e un fel de joc, cu reguli nedescifrabile și rezultate imprevizibile.
Am cerut ministrului de Finanțe numărul salariaților bugetari cu două sau mai multe surse de venit. Nu e normal ca unul cu o singură sursă să fie dat afară, iar unul cu două să fie păstrat. BNS a propus un act normativ care să stabilească clar numărul de numiri politice în funcții, publicate într-un registru național, la toate nivelurile. Restul, concurs și expertiză profesională, așa ar trebui să fie, simplu și clar.
Am cerut limitarea numărului de membri în Consiliile de administrație și plafonarea indemnizației. Am propus reducerea semnificativă a sumelor forfetare pentru parlamentari, de la 36.000 la 15.000 lei, pentru un an. 110 milioane economisite, bani utili pentru altceva. Niciun răspuns satisfactoriu. Am avut o conversație seminificative, dar nu am primit un răspuns clar, sau, mai degrabă, un răspuns, dar complet neclar.
Temele ridicate sunt complicate, autoritățile nu aveau răspunsuri. Am cerut să se facă găuri în lambriuri, să lăsăm bilețele ca la Zidul Plângerii, dacă nu primim răspunsuri. Dacă te uiți la mine și pleci fără răspuns, am venit degeaba. Nici nu mai știu ce să mai zic, cu cacatul timpului, nu primim niciun răspuns concret, totul e o mare neclaritate.
Măsuri de sprijin energetic și pensii
Ordonanța-trenuleț și procesele colective
Restructurări în sectorul public
Numărul salariaților bugetari cu mai multe surse de venit
Reducerea indemnizațiilor și limitarea membrilor în consiliile de administrație
Răspunsuri evazive din partea Guvernului