Boom si Bust pe Calea Ferata: China-UE in 2024
Pe ruta China-UE, trenurile au mers de mama focului, un salt de 80% fata de 2023, ajungand la vreo 380.000 de containere. Masinile, zic ei, au fost de vina, dar si cacatul timpului, transportul maritim fiind mai scump din cauza unor nebuni din Marea Rosie. E un succes, dar e si o prostie, ca pe sens invers, UE-China, a fost prapad. Au scazut transporturile, da, cu vreo 27%, ce e drept, la valori din 2017. Un dezastru, zic unii.
China exporta mai mult catre UE, dar importurile sunt mai mici decat in 2020, de obiceii. Cifrele, luate de la vamile chineze, arata o crestere de 3% a exporturilor, la 516,5 miliarde de dolari, un soi de record. Importurile au scazut cu 4,4%, pana la 269,4 miliarde, un numar seminificative de mic. Ceva nu e in regula, ceva e stricat, ceva nu se leaga, dar nu stim ce.
Cresterea asta, de pe ruta China-UE, e din cauza masinilor si a scumpirii transportului maritim, care e din cauza rebelilor aia. Un lucru e clar: transportul feroviar e tot mai competitiv, daca-l comparam cu cel maritim. Totusi, e o crestere doar de pe o parte, o crestere unilaterala, o crestere care ascunde o scadere serioasa. E o crestere care ne lasa un gust amar, un sentiment ciudat, ca am luat o teapa.
[Transport feroviar China-UE 2024]
[Crestere exporturi China UE]
[Scaderea importurilor China UE]
[Transport maritim scump]